Monday 15 July 2013

Being a form 4 student.




Hi, Assalamualaikum.

Hai korang, sweetie, lovely, abang , adik and akak yang sudi baca blog aku yang tak berapa nak gempak macam blog Ben tuh, ahaha. so here aku memang harini full of idea nak eloborate satu ayat ni "Being a form 4 student" ahaa, so kalau rasanya soalan ni keluar dalam english test bentuk essay aku yakin aku dapat full mark because im so sure yang banyak yang kita boleh cakap pasal ayat tuh. To tell you the story birthday aku 16 April 1997, yeah yeah officially aku dah 16 tahun dah sekarang, dan kira macam aku ni akak-akak ahh kan?!!! haha. Lawak je. Okay sebenarnya harini nak cerita pasal pengalaman aku menjadi form 4 student okay mix feeling kot aku rasa happy, sedih, dan aku rasa macam-macam jenis perasaan bersulam dalam setiap hari tuh dan aku hadapi dengan penuh tabah dan yakin dengan ketentuan ilahi. Ecehh, bajet ustazah pulak aku.


Form 4 ni semua cakap bulan honeymoon kan? yang form 3 pun semua kecoh macam " habis je PMR ni aku free, takda exam" hah, tengkorak kaulah tahu tak form 4 nilah yang kau kena struggle lebih dari form 3 korang tuh, and  aku rasa mungkin disebabkan masa 2 tahun untuk kita bersedia sebelum kita ready for the real battle yang menentukan masa depan kita, ye benar sekali tekaan korang SPM tu. SPM tu lah yang korang kena start prepare dari form 4, aku tak tahulah kalau aku sorang je rasa macam ni tapi dalam pada kita busy jadi form 4 ni still ada benda yang boleh buat kita seronok tambah-tambah dengan kawan-kawan, perangai, gosip, cikgu-cikgu, crush and what so ever you called ada untuk mengisi perasaan nervous nak maximum yang mungkin bila-bila je meletus kat kepala otak korang "kami" yang form 4 ni, hoho.


Okay, bagi mencantikkan jalan cerita aku, kita start dengan kawan-kawan. Yes, masuk je form 4 korang dah tak duduk sekelas dengan budak yang kau kenal atau sekelas masa korang form 1,2,3.Yelah rindu tu memang ada tapi serious talk yang time kau form 4 ni lagi best to the max, kau jumpa kawan baru, kau create member atau group baru, kau jumpa manusia yang perangai dia tak pernah kau jumpa dalam kehidupan kau yang sebelumnya. Dan aku, yelah kelas 4 akaun. kelas kat SKUSES yang kat bawah sekali yang dekat dengan foyer tuh. Class member memang sporting gila and united. Walaupun ada sesetengah yang belum tunjuk taring lagi. haha, mungkin ada nampak kepuakkan sikit, tapi semangat assobiyah tak terlalu melampau sangat kat dalam kelas sungguh kamching mana pun dengan puak masing-masing, tapi kalau apa-apa pun mesti bincang dengan kelas member before decide sesuatu. Okay guys, aku tabik dengan korang. I love you to the moon and back. Ewahh.


Next, Cikgu. Okay naik je korang form 4 korang semua dicatukan ikut PMR result korang, ikut rezeki masing-masing yang pandai memang pandailah kan, okay ini aku tak nak cerita takut menyinggung mana-mana pihak, korang paham-paham kan sendiri jelah okay?!! bila korang dah form 4 dia punya subject tak macam dulu, korang masuk kelas ikut aliran yang kau masuk contohnya kat sini "Sains Tulen, Akaun, Perdagangan , Sains Sukan, ERT dan PSV" semua yang aku sebut ni semuanya beza cara belajar, dia tak sama macam sebelum ni kita time menengah rendah boleh dikatakan yang cikgu ajar Sains, ehh yang itulah ajar matematik, sama sepesen je cikgu dia.Tapi bila dah naik form 4 dah lain brader, sangat lain. macam kelas aku, Akaun diajar oleh En.Pazir, Ekonomi Asas Cik. Laila dan Addmath Pn.Noreshah see and cikgu yang ajar aku pulak memang taiko habis, beranilah kau buat pasal direct terus penolong kanan punya, Lepastu kelas kitorang memang seronok ahh pasal cikgu yang feymess a.k.a taiko orang lama ajar kitorang. Cikgu Kamarul guru disiplin pun ajar kitorang,Sejarah pulak. Bestnya lahai. :) "senyum selalu"


Okay sampai yang ni tak nak cerita panjang sangat biasalah bila dah remaja ada pasal cinta monyet bagai ni, okay ni sumpah korang tak kan lupa sampai mati, lagipun benda ni semua mematang kan kau, ehh?!! jangan salah sangka! bukan aku suruh korang bercinta, tapi kau cuba make friends with someone which is at the end you have end up in relationship with him/her. See, mudah je. kan??!!! pastu adalah istilah crush, anje dan seantero dengannya, malas nak cerita pasal benda lagha, ecehh, ahaha, bila korang form 4 ni korang kena promote diri dekat cikgu sikit I mean like pegang jawatan atau tugas buat cikgu kenal kau atas dasar kau bertanggungjawab , jujur, amanah, baik and sebagainya. Bukannya apa, nanti senang kau dapat markah. haha, kau jangan nak suruh aku bebel panjang, harap korang mengerti apa yang aku cuba sampaikan ni okay?!!


Harapan, rasaya entry aku malam ni nak sampai penghujungnya dah, Well banyak dah aku mumble ni, tak sudah kan?!!! haha. harapan tahun ni yelah aku nak jadi kakak, manusia yang baik, dihormati, disegani, disayangi oleh para guru, masyarakat dan rakan rakan, aku tak pernah lupa nak doakan macam ni bila habis je sembahyang, sebab kita hidup ni bukan semata-mata nak bahagiakan diri kita, tapi kita bahagiakan orang kat sekeling kita jugak right?!! so diharapkan aku dapat manage time well time form 4 ni, masa tu berjalan dengan pantas tanpa kita sedar, sekarang ni pun dah 6 Ramadhan 1434 kan?! laju je, pastu pejam celik-pejam celik dah raya and form 4 akan jadi form 5 dan yang form 5 bakal menunggu keputusan SPM dorang, Ya Allah apa yang mudah aku rungkaikan sekarang ialah hargailah masa korang, serious rasanya tak perlu timetable bagai tapi cukuplah kau set dalam minda untuk lakukan perkara yang berfaedah . Harap tahun ni kelas Akaun jadi kelas outstanding and budak outstanding pun lahir dari kelas Akaun. Amin Ya Rabb, tiada yang mustahil. Dan aku doa agar tahun ni aku dapat buat yang terbaik, Insya-Allah. To dear readers yang Form 3 and form 5 yang ada baca entry ni, aku, aka. or what ever aku bahasakan diri aku doakan yang korang dapat buat yang terbaik untuk peperiksaan korang. Aja-Aja fighting. Usaha itu tangga kejayaan. Salam sayang. :* Okay bye XOXO :D

P/S: sorry kalau ada yang terasa dengan entry kali ni. :)









1 comment:

  1. SEPATOT NYE BDAK 2 NI DIBERIKAN KEBEBASAN UTK MEMILIH KELAS..BUKAN IKUT RESULT PMR..KDG2 ADE YG PANDAI DLM SENI TP MASUK KELAS SAINS TULEN...just my opinion..

    ReplyDelete