Sunday 14 July 2013

Ramadhan Feast.

Hi, Assalamualaikum.

Okay hello Dear readers, thank you sebab sudi menapak kat blog kita yang tak seberapa ni, gaya macam miskin je ayat, haha. Okay memang best Ramadhan ni, apa yang bestnya??!! yes kalau baca title aku harini kita akan faham pasal happeningnya juadah and makanan yang ada time bulan puasa. Sedia maklum bulan puasa ni setahun sekali je, wajib bagi umat islam tuh menunaikan puasa pada bulan Ramadhan selama 30 hari, Okay penat tu memang pasti tapi kalau dah biasa kan..penat tu dah macam "alah, tak penat pun..leh relax ahh" and yes tahun ni puasa tak penat pun. :)


Okay tapi, harini memang penat kaw-kaw punya. kakak aku yang balik rumah dari INTEC ni pulak sibuk nak merasa makanan mak aku yang sedap-sedap tuh, nak dipendekkan cerita mak aku ni pun mengikutkan aje kehendak dia, kemain siap beli semua barang, itulah inilah. Kakak aku ni pulak kepingin nak makan Kerabu pucuk paku dengan kerang, pastu nak digandingkan pulak dengan ikan bakar. haha. well, memang shiok habis lah berbuka nanti kan?? i really love our family, tak payah nak susah beli kat luar, belum tentu sedap macam air tangan mak kita, aku pernah baca tweet quotes sorang mamat ni " air tangan masakan ibu kita lebih sedap dari makanan yang di jual di luar" musykilnya kat sini ada jugak ibu yang tak pandai masak. hahah, Okay, sorry kalau ada yang terasa. Aku suka bergurau laka laka ni, haha.


Lepastu ibu pun suruh lah aku potong itulah, inilah, and masing-masing sibuk prepare masakan tuh kan, dah nama pun kerabu mestilah banyak rencah nak masak kan, dengan kerisik nyalah, kerangnya lagi lah and bla bla bla.. haha. aku pun melayan je, aku ingat bangkit je aku dari tidur terus macam-macam benda aku buat meskipun puasa tapi seriously I had a fun time cooking in the kitchen with ibu and kaklong!!! aku teringat muka bell nak flip ikan dia grill tadi, cuak nak mati takut tak cantik dia buat macam ibu, haha. and last kitorang gelak je. hahaha, bukannya apa lagipun esoknya kakak aku nak pergi balik ke INTEC tak merasa dah lah dia makanan ibu aku, cehh manja bebenor bell ni. haha.


Paling penat sekali aku nak kena buat air, Well hello ni air bukan sebarang air weh, ni air jus kedondong, penat kot kopek kulit dia, nak nangis aku rasa, haha. dah lah banyak pulak tuh, yang penting buah dia segar aku petik kat depan rumah, Lol pokok papa I tanam confirm you subur, tangan hijau. haha.  Kerja memasak ni berlarutan sampailah lagi 20 minit nak berbuka puasa, pastu aku pulak sempat check IM, tweet "selamat berbuka puasa " and etc. haha, terima kasih lah wish selamat berbuka tuh, ahaks, baik sungguh kamu. haha. ayah pulak aku ingat kan pergi manalah menghilang sekejap tadi rupanya dia pergi beli murtabak, serious talk aku cakap murtabak kat Kg.Melayu memang best, selama aku duduk kat sini dari darjah 4 memang tiap Ramadhan ayah akan beli murtabak kat kedai mak cik tuh, orang memang ramailah kan, toksah nak cerita dah. So tadi berbuka mestilah makan benda ringan dulu pastu kitorang, satu family berjemaah before makan dengan meriahnya dekat meja, haha. "One happy family at home". Okay so here aku ada letak sikit gambar.  Lantaklah nak fikir apa pun, aku pun tak tahu asal aku excited sangat nak upload gambar ni, mungkin dah jadi kebiasaan kot.


Saja semakkan blog dengan gambar ni, haha. see air tuh memang deliousss doh. :) 

Apa-apa pun start berbuka amalkan sunnah nabi Muhammad makan buat tamar. :) dapat satu pahala. Tak nak ke?!!

Air Jus Kedondong, superb habis!!! air ni memang truly sedap dan menghilangkan dahaga dek puasa yang penat sepanjang hari, haha. 

Pengat Pisang, Omo-Omo thanks Ibu. 

Main Dishes!! Ikan Grill with deeping sauce

Actually ni gambar nak kasi kat jiran, so aku just ambik je lah. hahaha

This is the goddest among them, Kerabu Pucuk Paku with Cockles. Mamamia, penat pulak buat benda ni, ahaha, but puas kita makan hasil titik peluh kita. :) 

Murtabak Most Wanted: Kg. Melayu. wkwkwkwkw

Thank You. :) 
P/S: esok sekolah, macam malas lah nak pergi. 



No comments:

Post a Comment